Okej, inte okej.

Alltså, en grej som jag tröttnat på.

Visst är det okej att lättsamt skämta om min ätstörning. Jag gör det själv ganska ofta. Mest för att visa att det är en grej som är okej att ta upp och så, men whatever. Så länge det inte är respektlöst eller elakt är det väl okej.

Men när någon kallar mig tjock och sedan hävdar att de inte egentligen menar det och att det bara var ett skämt börjar man ju fundera om personen blev tappad med huvudet före som barn, för det förstår förmodligen vilken person som helst att det inte är okej. Jag kan inte tala för alla människor med ätstörningar, men jag kan tala för mig själv. Och det påverkar mitt välmående nåt otroligt.

Jag vill inte peka ut någon eller få någon att må dåligt, men om du som läser detta känner dig träffad kan du ju tänka efter lite och förbättra ditt beteende i framtiden. Psykiska sjukdomar är knepiga och ofta svåra att tampas med, och det sista man behöver i en sån situation är någon som försöker vara rolig på ens bekostnad utan att tänka på konsekvenser. Är man inte säker på om det man är på väg att säga kommer såra någon annan eller inte så är det oftast bäst att vara tyst. Och om jag hör ett till tjockis-skämt från någon av er: förvänta er en rejäl utskällning. För, igen, det är inte okej.

One thought on “Okej, inte okej.

Leave a Reply

