För det nya året.

Inför 2014 hade jag ett nyårslöfte. Eftersom jag suger på att hålla dem och alltid glömmer bort vad jag bestämt så hade jag bara ett. Det var att skaffa hjälp för min ätstörning, och det gjorde jag. Eller ja, det gjorde mamma åt mig. Men det hände, och jag lever fortfarande, så jag skulle säga att det gick helt bra med det löftet.

Nu är det 2015, och jag tänkte att kanske jag skulle försöka med något i år igen. Inget “träna mer”, “ät nyttigare”, “lägg dig tidigare” eller sån skit. För visst, respekt för er som bestämmer något och gör det för att må bättre. Men jag vet att jag själv inte fungerar så. Jag kanske skulle försöka i en vecka, sen skulle det löftet vara ett minne blott. Om ens det. Nej, inget sådant för mig. Här är mina nyårslöften för 2015. Några som jag tror att jag kommer klara av.

1. Jag ska leva för mig själv.

Jag må vara ung men man lever bara en gång (förlåt, yolo) och jag har insett att jag allt för ofta sätter andra människor före mig själv. T.ex. glömmer bort mina egna värderingar för att någon annan inte håller med, eller böjer och vänder allt bara för att någon annan ska ha det bra även om jag själv mår dåligt av det. Inget mer sådant, det är ju mitt liv.

2. Ingen bullshit.

Kort: oärliga och/eller respektlösa människor är inget för mig.

3. Jag ska äta mera.

Detta för att jag ska orka och för att man behöver mat för att leva. Ibland låtsas jag som att detta inte är viktigt, men det är bara korkat. Jag behöver mat, precis som alla andra.

4. Jag ska göra bort mig.

De flesta som känner mig vet att när jag är klar med YA och gymnasiet vill jag flytta från Finland. Så, eftersom det inte ingår i mina planer att stanna här gör det inget om jag gör bort mig lite. Därför ska jag göra sådant jag vill göra och strunta i vad andra tycker. Om jag gör misstag lär jag mig bara av dom.

Lite så tänker jag.

Leave a Reply

