Istället för…

Det är, som som jag har uppfattat det, inte lika “farligt” att tala om psykisk ohälsa idag som det var för några år sedan. Dock kan detta bero på att jag själv bara vågar tala om det mer än jag gjorde innan? Anyhow.  Det händer alltså nu som då att man träffar på någon som mår lite sämre. Det händer nu som då att man vill försöka trösta denne, men ack så fel det kan bli om man själv inte mått dåligt. Frukta inte, här kommer några tips på vad du kan och vad du kanske ska undvika att säga.

Undvik fraser som dessa:

  • “Jag förstår hur det känns” (Antagligen gör du inte det. Alla upplever saker och ting annorlunda.)
  • “Min kompis/syster/morbror har varit med om samma sak och hen hade det mycket värre…” (Jaha, och? Se även…)
  • “Det skulle kunna vara värre.” (…detta. Såklart det skulle kunna vara värre. Innebär inte att man inte har rätt att må dåligt. 🙂 🙂 🙂 )
  • Du har ju ett så bra liv, du kan ju inte må dåligt?” (Jo, jo det kan man.)

Pröva istället någon av dessa:

  • “Det måste verkligen vara jobbigt. Jag finns om du vill prata om det.”
  • “Finns det något jag kan göra som skulle hjälpa?”
  • “Du får komma till mig om du vill prata om det eller bara inte vill vara ensam.”
  • “Jag älskar dig/du är viktig för mig/du är så stark.”

För om det är något som hjälper en igenom tunga stunder i livetype är det en massa stöd och en massa kärlek. (Säg dock inget du inte menar.) Ta hand om er. Puss kram hej.

Leave a Reply

