Skönhet utan lidande

Nu, hörni. Idag har jag tänkt.

När jag går igenom min sminkväska, med smink i som jag köpte innan jag blev vegan, blir jag verkligen ledsen. För där i finns så otroligt många produkter som är testade på djur. Det är verkligen obehagligt att tänka på att det jag går runt med i ansiktet har djur fått lida för  så nu är det stopp med det. Jag tänker aldrig mera köpa smink utan att kolla upp vilket företag som tillverkat det och om det företaget testar på djur.

image

Om du nu undrar, men Maria, vilka företag testar på djur då? Jo, kära vän. Det är inte svårt att ta reda på. Som exempel så har PETA en riktigt bra lista på vilka företag som testar på djur och vilka som inte gör det. De har även ett sökverktyg där du kan ta reda på om det är så att ditt favoritmärke av smink testar sina produkter på djur eller om de inte gör det, och då slipper du bläddra igenom en massa andra namn du kanske inte ens känner till. Superenkelt!

Men bara för att visa er hur vanligt det är tänker jag nu lista upp ett fåtal kända namn som sysslar med detta. Att testa på djur alltså. Djurtest. Ni fattar.

  • Maybelline
  • Avon
  • Gilette
  • MAC
  • Neutrogena
  • Cover Girl
  • L’Oreal
  • Clerasil
  • Biotherm
  • Tampax (ofta man måste testa TAMPONGER på djur liksom)
  • Veet

Nu hoppas jag att ni vet lite mer, och kanske tänker efter innan ni shoppar. Det kommer jag göra. Kram, puss, hejdå. 🙂

image

4 thoughts on “Skönhet utan lidande

Leave a Reply

