“Jo, jag tycker om djur

…men också om smaken!”

Så typiskt, tycker jag. Nu ska jag förklara varför jag inte tycker att man helt fullt och ärligt kan kalla sig för djurvän om man äter animaliska produkter, eftersom detta är något som människor reagerar starkt på då jag säger det. (OBS OBS OBS: detta är min åsikt, och oavsett vad jag tycker påverkar den inte min syn på dig som människa)

Två saker.

Det första är att det är speciesistiskt. Alltså, speciecism innebär att en anser att det är skillnad på djur och djur. Till exempel att katter och hundar är keldjur medan grisar och kor är till för mat. Det innebär att du på kvällen häller upp en skål med den dyraste hundmaten åt din fyrbente vän och sedan sätter dig ner och äter en gris som ville leva och njuta av livet precis lika mycket som din hund men aldrig fick chansen, helt enkelt för att du inte anser att den är lika viktig. Som rasism, fast mellan djur.

lisa-simpson-vegetarian

Det andra är att jag anser att en djurvän borde vilja det bästa för alla djur. Vartenda ett av dem. Kött är kött, alltså. Dött djur. (Människan har också kött, men det äter man ju inte) Om du älskar djur, hur kan du då äta ett? I och med att du köper kött ger du pengar åt köttindustrin som utsätter djuren för obeskrivligt lidande och sedan slakt. (läs: mord) Jag förstår inte hur någon som tycker om djur kan betala för något som detta. Därför anser jag att en djurvän inte borde äta kött.

Men, vi lever i en köttnorm som är svår att förbise eller bryta. Det är helt enkelt att bita ihop och försöka få en människa i taget att öppna ögonen.

(p.s. varför behöver man ens djur som mat när vegansk kost är så GOTT?)

vegan_withclipartwords

8 thoughts on ““Jo, jag tycker om djur

  1. camilla says:

    Kan du förklara för en ovetande hur det skadar ett djur att äta ex ägg o mjölk? Vegetarism förstår jag men inte vegan..

    • mariawingren says:

      Har tänkt skriva ett inlägg om detta så om du orkar vänta på det får du gärna göra det 😉 Men såklart svarar jag nu direkt också: ägg- och mjölkindustrin utnyttjar djuren minst lika mycket som köttindustrin gör.

      Orsaken till att kon producerar mjölk är för att dess ungar ska kunna dricka, precis som vi människor gör. Mjölkkons ungar tas ifrån henne när de är väldigt unga och detta är precis så traumatiskt för dem som det skulle vara om en människa slets ifrån sitt nyfödda barn. Inom mjölkindustrin vill man bara ha de kor som är av kvinnligt kön och kan producera mjölk, så hanarna skickas iväg till slakt. (Kalvkött!) Sedan mjölkas kon tills hon inte orkar mer, och då när hon är för sliten för att kunna producera mer mjölk slaktas hon. Därför blir en mjölkko ofta inte mer än 5 år gammal när de egentligen kan leva upp till 20 år! OCH. När en ko fött ett barn ska hon insemineras (dvs tvångsmässigt göras gravid) så att hon ska föda ett till och fortsätta producera mjölk.

      Äggindustrin har påverkat hönornas biologi genom avel och ljusprogram så att de värper året om, vilket är helt onaturligt och sliter hårt på hönan. Hon får kalkbrist av att producera så många äggskal, vilket leder till benskör­het. Många hönor bryter ben och vingar, både under livstiden och vid infångning och transport till slakteri. Från de ägg som hönan värper vill äggindustrin endast ha honorna, så ungarna sorteras och de som är hanar slängs ner (levande) i en kvarn för avlivning. Här har den svenska organisationen djurens rätt skrivit om äggindustrin: http://www.djurensratt.se/sites/default/files/honan_eller_agget_0.pdf

      Du kanske inte förstår veganer (hoppas att du gör det nu), men då kan jag kontra med att jag verkligen inte förstår de som inte är det. 🙂

  2. anonym says:

    kan berätta för dig att det går hur bra som helst att älska djur och ändå äta kött. 🙂 Jag dömer ingen som avstår kött och fisk, men att påstå att vi som äter kött inte kan vara djurvänner det är att döma. Jag äter gärna inhemskt kött, eftersom jag vet att djuren lever i så mycket bättre förhållanden än djur i många andra länder. tycker inte du att det vore bättre att kämpa för djurens livsmiljöer än att trampa folk på tårna och ifrågasätta dem om de nog tycker om djur? Jag menar bara att det enda du gör att att irritera folk, och framstå som dum (för vem som helst vet att man kan äta kött OCH vara djurvän). Att inte vara djurvän är att misshandla djur, och det vet jag att inte förekommer här i landet. Du får sannolikt inte mig att öppna ögonen med ett sånt här inlägg, jag blir bara irriterad på dig eftersom att du dömer oss som äter kött.

    • mariawingren says:

      Citerar min kloke (icke-veganske) bror:

      “Problemet här är att ”djurvän” är ambivalent. Det är onekligen möjligt att tycka om exempelvis ett husdjur fastän man äter djur. Det handlar om sentiment, vilket förstås styr människan i hög grad. Men om man talar om en djurvän som strävar efter en hundraprocentig altruism mot djur, är det nog paradoxalt att säga att man kan ha en sådan natur och äta kött samtidigt.”

      Alltså. Du har uppenbarligen inte läst något av det jag just skrev? 🙂 Om du inte gillar det jag skriver är det väldigt lätt att klicka bort från min blogg, istället för att lämna en kommentar i vilken du påstår att jag framstår som dum. Jag är inte alls dum. Jag har bara öppnat ögonen!

  3. anonym says:

    jag läste det du skrev flera gånger om! Men du förklarar dig bättre i ditt svar än i ditt blogginlägg. Men jo, jag ska klicka bort din blogg och inte läsa mer för du tycks inte heller förstå mig.

    • mariawingren says:

      Kort och gott, anser inte att man kan kalla sig själv djurvän om man äter döda djur. Förstår hur du tänker, men även om djuren i Finland lever ett helt bra liv innan de dör så dödas de ändå. Jag tycker att jag lever ett helt bra liv också, men jag skulle inte vilja att någon dödade och åt upp mig för det. Hej hej!

  4. marianorrgard says:

    Jag har förståelse för både vegansidan och icke-vegan-sidan – det enda jag ogillar är intolerans och det här “kriget” mellan sidorna som ändå inte leder någon vart och definitivt inte kommer få någon att ändra sina matvanor – det är något var och en kommer fram till själv och många blir nog bara ännu mer anti av att halvt utpekas som dumma och hemska människor etc – därför väljer jag att inte döma någon och låta var och en komma fram till vad som är rätt.

    Dock tycker jag att hela världen skulle må bra av en KRAFTIG minskning av köttkonsumtion och variera med växtbaserade proteinkällor så att köttindustrin kunde gå tillbaka till en betydligt mera hållbar och ekologisk nivå 🙂 Nå hur som helst, kom även att tänka på en lite annan synvinkel som dök upp i huvudet: även om jag blev vegan så skulle jag fortfarande inte vara en 100% djurvän, eftersom det fortfarande finns djur som jag verkligen ogillar och rent av kan önska livet av (t.ex. getingar, myggor etc). Det trista med att döda en geting skulle ju kunna anses vara att man sen inte ens utnyttjar den döda getingen till något vettigt alls (som kött, skinn etc), man har bara ihjäl den för att bli av med den. Känner nog ingen vegan som får dåligt samvete över att ha mördat en mygga heller. Ok, jag tycker det är lite överdrivet att jämföra myggor med kor – men myggan ville nog säkert också leva och få smaska på vårt blod ifred.. 😉 100%ig speciecism känns ganska omöjligt, nånstans börjar man ändå rangordna liv – jag kan bara inte värdera en amöba på samma sätt som ett däggdjur t.ex. (Förlåt om jag blir för filosofisk här, slutar skriva nu :D)

    • mariawingren says:

      Hemma hos oss är det nog bara katten som dödar getingar om dom tar sig in, och detta endast om jag inte hinner släppa ut dem först. 😉 (Ludwig: 2, Maria: 1) Myggor slår jag ihjäl ifall de börjar festa på mitt blod, på samma sätt som jag skulle ta ett piller mot springmask ifall jag fick det: inkräktar något levande på min kropp har jag rätt att försvara mig själv. Dock håller jag med dig angående amöborna, någonstans måste man väl dra en gräns. De djur jag syftade på här var liksom husdjur i jämförelse med djur inom matindustrin. Ett myser man med och det andra slaktar man!

      Om jag tycker att något är rätt kommer jag kriga för det. Tycker nämligen det är fel att miljontals oskyldiga djur dör i slakt varje sekund. Och jag ger mig själv rätten att skriva om det på min blogg, där man lätt kan klicka på krysset i hörnet om man inte vill läsa!

      Tack för din kommentar! 🙂

Leave a Reply

