September

Hej, fina.

Nu ska jag försöka ta mig i kragen.

Det är första september, en ny månad. Då känns det som att man kan säga att man ska försöka på nytt. Man behöver inget datum, inget nytt år, ingen ny månad, inte ens en ny vecka. Men ändå känns det vettigt att tänka att nu, nu har jag en ny månad framför mig. Nu ska jag ta tag i allt. På riktigt den här gången. Tror ni det kommer bli så? Jag ska i alla fall försöka.

Jag ska a) söka jobb, b) påbörja ett nytt matschema och c) lämna lägenheten oftare. Det känns som tre vettiga saker att tänka på. Nu på torsdag ska jag till en näringsterapeut för att få höra att jag äter för lite och få hjälp med att äta mer. Inte mathjälp, men tips om vad jag kan äta och hur mycket. Det är jag nervös över, men jag ser även fram emot det. På torsdag ska jag även på lätta på hjärtat lite hos min egenvårdare. Det ser jag fram emot. Jag tycker att jag har blivit bättre på det. Att öppna upp.

Vad är annars nytt för september? Jag kommer från och med den 9:e kunna säga att det är mindre än en månad tills jag fyller år. Vänta bara tills jag kommer igång med det. Att fylla år är så roligt, än så länge. (Fråga mig igen om 20 år)

Denna vecka ska jag ladda upp bilder från Barcelona, för att drömmande få blicka tillbaka och skryta över hur bra jag hade det. Mer om det då. Denna vecka ska jag träffa nya vänner, sådana som ger energi istället för att ta. Sådana vänner som man håller nära hjärtat. Och denna vecka ska jag utmana mig själv. Damma av CV:t och stammande gå in i en affär där jag inte skulle vantrivas och fråga om de har plats för ett nyinflyttat psykfall. Inte med de orden, dock. Nåt i stilen med “Hej, jag heter Maria…” och det som naturligt följer. Jag har nämligen försökt innan, men vågade mig då inte ens in i någon affär. Stampade på utanför och fylldes av självförakt, bara. Så kan det också gå, och det är okej så länge det inte förblir så för all framtid.

Och så har jag ju blekt håret.

Processed with VSCOcam with a5 preset

Processed with VSCOcam with a5 preset

2 thoughts on “September

  1. S.L says:

    Så otroligt vacker är du!
    Tack för att du säger som du tycker och vågar skriva hur du känner.
    Du inspirerar så många, inklusive mig.
    Vettiga åsikter har du och dessutom är du en kämpe.
    All respekt i världen till dig. Så fint att det finns folk i ens närhet (även om man inte kanske känner dem personligen) som man verkligen kan se upp till.
    Fortsätta kämpa du är guldvärd.

Leave a Reply

