Varför kan du inte respektera mig?

Jag kan respektera en människa som äter kött. Jag har all respekt för mina medmänniskor och tycker inte att jag är bättre än någon annan. Av de människor som jag håller närmast hjärtat är ca två-tre stycken veganer och resten äter kött och andra animaliska produkter. Det handlar inte om att jag inte har full respekt för dem som människa, för om de aldrig gjort något för att förlora min respekt så finns den garanterat där. Detta handlar om djuren och det en kött-, mjölk-, och äggätare bidrar till.

Jag respekterar dem som människor. Jag bara respekterar inte deras val av att äta kött.

“Men jag respekterar att du är vegan!!1!” Ja, och tack för det. Men en vegan bidrar inte till att djur slaktas. En vegan bidrar inte till att hankyckligar dör för att de inte kan lägga ägg, och hankalvar dör för att de inte kan producera mjölk. En vegan köper inte animaliska produkter, och därför bidrar inte en vegan till att dessa industrier ska fortsätta. Någon som äter djur gör det. De betalar människorna som slaktar dessa oskyldiga djur. Och även om jag älskar dem som människor är det specifika valet i deras livsstil något jag inte kan respektera.

its_sounds_like_you_say_5010281a9606ee68da00010e_51b831cae087c311f2603796

11 thoughts on “Varför kan du inte respektera mig?

  1. Karro says:

    Intressant inlägg, fick mig att fundera en hel del! Jag tycker inte att argumentet “Jag respekterar dig som människa, men inte dina val” riktigt håller. För att ta till en grov jämförelse är det som när vissa kristna säger åt homosexuella att “Gud älskar alla, även homosexuella, men det är den utlevda homosexualiteten han hatar”. Säg det åt en homosexuell och påstå att man bara menar väl, att man inte alls dömer människan – och se hur hen reagerar.

    Jag tycker att de visst känns som att veganer dömer mig som människa ibland, fastän ni påstår att det bara är handlingen ‘att äta kött’ ni dömer. Jag äter ju kött så gott som varenda dag, så att påstå att det inte har något med mig som person att göra kan jag inte hålla med om. Det är som att säga en småelak kommentar och gömma det bakom “no offence” – det är inte mindre elakt för det.

  2. mariawingren says:

    Tack för din kommentar!

    Jag förstår hur du tänker, men jag tycker inte att det går att jämföra detta med homofobi. En homosexuell är förtryckt och hat mot denne är en del av det förtrycket vilket gör att en kommentar i stil med att homosexualitet är fel påverkar mer än om man sa att heterosexualitet är fel till en heterosexuell människa. Homosexuella upplever ett strukturellt förtryck, och därför är det fel. Men köttätare är inte förtryckta, inte på något sätt. I detta fall är det djuren som är förtryckta. De som föds upp och lever sitt liv enbart för att bli mat åt människor. De som slaktas varje dag för att människor är själviska och tycker att det smakar gott.

    Jag älskar djur. Jag älskar min katt och skulle göra allt för honom, en liknelse som många kan förstå. Men jag älskar även andra djur, och det lidande som djur upplever tär på mig lika mycket som om någon skulle slakta och äta min katt. Därför är jag väldigt framfusig när det kommer till veganism, och därför har jag absolut ingen förståelse för att människor ska äta kött när det finns så många andra alternativ som är bättre för både djuren och naturen och som smakar så himmelens gott. Så, som jag sagt, jag kan ha all respekt för en människa som äter kött. Bara inte det faktum att de äter kött. Min familj gör det, min pojkvän gör det, jag älskar dem för det. Men jag kan inte låtsas som att jag tycker att det är okej att de betalar för att djur ska slaktas.

  3. Karro says:

    Det har du helt rätt i, men som jag sa var det också en lite extrem jämförelse. Med den kommentaren ville jag bara påpeka att man som människa TAR illa upp av alla saker som hör till ens personlighet, om det då sen gäller läggning eller ens livsstil. Sen kan ju jag tycka att jämföra köttätare med KKK, Nazister och våldtäktsmän inte är helt okej det heller… Det går ju verkligen inte att jämföra på samma dag, men jag antar att bilden inte var 100% seriös, hoppas jag 😉

    Jag kan förstå din jämförelse med katten när man pratar om grisar och kor, ja kanske t.o.m. kycklingar, men fiskar då? Är det verkligen synd om fiskarna också? Och dessutom handlar ju veganism om så mycket mer än så, varför är det fel att äta ägg och dricka mjölk? Jag frågar alltså helt uppriktigt, är inte helt insatt i det här!

  4. mariawingren says:

    Reagerade inte på att din jämförelse var extrem, utan att den inte fungerade!

    Nu jämför bilden inte handlingarna, till exempel våldtäkt och att äta kött. De jämför det strukturella förtrycket djur upplever med hur judarna behandlades under förintelsen. Som exempel och för att sätta det i perspektiv. Jag ställer mig bakom bilden, även om den är “extrem”. (för det är det också att föda upp tusentals djur och sedan slakta dem) Jag tycker att köttindustrin är hemsk och onödig och därför kan jag inte respektera någons VAL att äta kött. (obs: här talar jag fortfarande inte om någon enskild människa 🙂 )

    Ja, det är verkligen synd om fiskarna också. De lever också, de känner smärta, och de vill dö lika lite som du vill. I mina ögon är det alltid fel att ta en levande varelses liv. Om du vill lära dig mer om industrierna som producerar mat som kommer från djur och annat liknande (t.ex experiment på djur, underhållning som utnyttjar djur) så rekommenderar jag verkligen filmen Earthlings! Den finns på youtube helt gratis och visar hur djurindustrierna ser ut på de flesta ställen i världen idag! (länk: https://www.youtube.com/watch?v=bwd0jcbiKV0 )

    Veganism handlar om att inte utnyttja djur, så därför äter inte veganer ägg och dricker inte mjölk. Dels för att mjölken inte tillhör människan utan kons ungar och äggen tillhör kycklingen, och dels för att mjölk- och äggindustrin är minst lika dålig som köttindustrin i mina ögon. Svarade på en kommentar om detta i ett tidigare inlägg: https://mariawingren.wordpress.com/2015/08/13/jo-jag-tycker-om-djur/#comments

  5. Karro says:

    Att jämföra det judarna utsattes för med djur som blir slaktade fungerar inte i heller. Djur är djur, det är vi människor som slaktar djuren, medan förintelsen som du säkert vet var något helt annat. Det GÅR inte att jämföra på något sätt, jag tycker det är en smärre skymf mot de förtryckta grupperna att säga att det är samma sorts förtryck djuren utsätts för. Djurvän eller inte, djur och människor är inte samma sak. Det är inte på något sätt lika extremt att föda upp djur för att få mat, som att förinta miljontals människor för att man råkar ogilla det folkslaget. Jag förstår att du inte har försökt likställa dessa, men jag tycker att det är helt absurt att ens jämföra!

    Jag ska kolla dokumentären, och visst kan jag förstå kritiken mot vissa industrier som utnyttjar djur (underhållning, pälsnäring osv), men jag kommer nog aldrig någonsin att kunna tycka att det är synd om en fisk, eller att det är att utnyttja en ko att dricka dess mjölk.

  6. mariawingren says:

    Det tänkte jag också innan jag blev vegan och innan jag öppnade ögonen för vad djur verkligen utsätts för. Vissa djur gasas ihjäl precis som judarna.(Exempel: http://freefromharm.org/animal-cruelty-investigation/rare-footage-reveals-latest-humane-slaughter-lie-co2-gassing/ ) Är det mindre hemskt bara för att det är djur som utsätts för det och inte människor? Är djuren mindre värda? Och varför är det då enbart vissa djur som det kan vara synd om, om man tänker tillbaka på tiden då alla var upprörda över hundköttsfestivalen i Asien då det var jättesynd om hundarna (vilket jag absolut håller med om) medan kor och grisar upplever samma sak varje dag? Jag tycker inte att det är ett absurt sätt att jämföra. Bara för att de inte är människor är djur inte mindre värda, och eftersom att djuren inte kan tala för sig själva måste människor göra det. Det handlar inte om att människor är mindre värda då man jämför dem med djur. Men jag tycker inte att mitt liv är mer värt än min katts liv. Inte för att jag inte är viktig, men för att han ÄR det. Precis som alla levande varelser. Alla djur förtjänar så mycket mer respekt än de får i dagens läge och sättet de förtrycks är verkligen hemskt. Alla vill vi leva, och ingen har rätt att ta någons liv. Djur eller människa.

  7. Karro says:

    Det finns mycket man kan och borde förbättra även inom köttindustrin, men fortfarande – det är djur vi pratar om. “Jag tycker inte att mitt liv är mer värt än min katts liv”, det är nog här våra åsikter skiljs åt. Skulle du offra ditt eget liv för din katts liv? Och är det verkligen lika hemskt om en katt dör som om en närstående människa dör?

    Djur slaktas för att bli mat, ja, men att judarna gasades ihjäl kan du väl ändå inte påstå att är samma sak? Kan du på fullaste allvar säga att det är lika hemskt att en gris gasas ihjäl som om du hade haft en judisk släkting som gasats ihjäl?

    “Och varför är det då enbart vissa djur som det kan vara synd om?” skriver du. Som vegan skulle du då egentligen inte ens få döda en fluga eller en mygga – är myggans liv också lika mycket värt som din katts och ditt eget liv?

    • mariawingren says:

      Får jag fråga en orelaterad grej? Vad får du ut av denna konversation? Ifall du prompt inte tänker bli vegan, varför diskutera veganism? För att du är intresserad? För i såna fall finns så många länkar på nätet där man kan lära sig, läsa åsikter och svar på alla dessa frågor. Tro mig, det är inte första gången de ställs. T.ex detta om myggor har jag hört och svarat på säkert 10 gånger redan under mina 4 månader som vegan. (Nu menar jag inte att jag gärna talar om detta, jag bara förstår inte vad det ger dig) Jag är liksom inget uppslagsverk, jag har bara egna upplevelser och åsikter. Varför förhöra just mig?

      Jag menar på fullaste allvar att en levande varelse som gasas ihjäl är hemskt oavsett art. (människa, hund, gris…) Hur skulle jag inte kunna göra det? Bara för att djur enligt dig inte är lika mycket värda betyder det inte att alla andra tycker likadant. Om det var min släkting som gasades ihjäl skulle jag självklart reagera starkare, men enbart för att det är min SLÄKTING som jag personligen känner och skapat en relation till.

      Jag dödar inte flugor, gör du? Myggor, löss, fästningar och liknande tar jag itu med eftersom att de är djur som inkräktar på min kropp. På precis samma sätt som jag nog skulle avlägsna en människa som försökte stjäla mitt blod eller ge mig borrelia. Men visst finns det även veganer som inte gör det, som låter myggorna ta lite blod och flyga iväg. Detta är bara vad jag tycker. Dock går det att förhindra ganska långt med hjälp av insektsspray. 🙂 Varför är det så svårt att inse att alla liv är lika mycket värda?

  8. Karolina says:

    Oj, va? För att jag är intresserad av ämnet (trots att jag själv aldrig skulle bli vegan kan jag fortfarande tycka att det är ett intressant ämne) och för att det är väldigt mycket roligare att diskutera med en riktig person än att läsa artiklar på internet. Som bloggare trodde jag du var öppen till diskussion och just såna här ämnen väcker debatt. En diskussion är väl just det – två eller flera människor med olika åsikter som pratar om ett fenomen som intresserar. Jag tycker åtminstone att det är väldigt givande att diskutera med folk av olika åsikt än en själv, då kan man ju faktiskt lära sig något av varandra.

    Jag har aldrig menat hoppa på dig eller “förhöra” dig, jag har bara aldrig tyckt att veganism är hållbart och ville höra hur du tänkte kring ämnet. Eftersom jag aldrig ens pratat med en vegan på riktigt tänkte jag att jag kanske skulle få några nya synsätt, men jag antar att jag får kvarstå vid min åsikt och lämna dig ifred! Ha det gott.

Leave a Reply

