Rädslor och ångest

Kliniken idag. Vi funderade på ganska viktiga saker. Ångesten är ju inget nytt i mitt liv, men den har blivit aningen mera konkret. Jag vet lite mera om vad det är som framkallar den. Two main things:

1: Någonting jag är oförberedd på sker.

Till exempel för ett tag sedan då älskade katten Eddie gick bort. Jag hade ingen aning om att det var så illa. Ångesten blev verkligen stor. Annat exempel, som är en mindre händelse, är att jag tappat bort mina nycklar. Jag trodde att jag visste var de fanns men det gjorde jag inte. Ångest. Hur kunde jag vara så dum att jag slarvade bort något så viktigt? (har fortfarande inte hittat dom, suck)

2: Rädslan över att vara ensam.

Jag avskyr att vara ensam. Jag är en väldigt social människa. Jag behöver andra människor i min närvaro för att fungera. Just nu när depressionen bestämmer över min vardag mer än jag gör blir det inte så mycket häng med vänner som innan. Nu när jag är nyinflyttad vasabo har jag inte så många vänner att träffa i samma stad. Det är svårare att umgås, och jag har ångest över att umgås med andra, men jag behöver det. Problem. Ångest.

När V sticker ut för att hänga med sina vänner känner jag mig ensam. Ibland är det jätteskönt, jag har lägenheten för mig själv. Jag kan bada bastu, sitta i underkläder och slökolla TV med ansiktsmask och fotbad och känna mig hur avslappnad som helst. Andra kvällar går det sämre. Han går ut med sina vänner. Jag sitter hemma ensam. Varför är inte jag ute och umgås med mina vänner? Vill mina vänner ens umgås med mig? Har jag ens några vänner längre? Frågor som ångesten planterar i mitt huvud. Så klart jag har vänner. Jag har många människor som bryr sig om mig. Detta vet jag.

Ångest är skitjobbigt. Men jag vet att den ljuger för mig. Det finns inget farligt med att vara ensam hemma. Det att jag inte har lika mycket ork för att umgås med vänner gör mig inte till en sämre människa. Och jag jobbar på det. Jag blir bättre.

Leave a Reply

